DOEL VAN DE OPLEIDING
Druk, druk, druk … Het innovatielab leert je anders organiseren.
- Voel je de druk op je organisatie en de behoefte om het anders aan te pakken?
- Hoe kan je snel schakelen zonder de productiviteit of kwaliteit in het gedrang te brengen?
- En hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen volgen? Ook wanneer er veel druk op de ketel zit door tekort aan personeel?
Er is een Chinees spreekwoord dat zegt: "Als je haast hebt, moet je even gaan zitten". Via het innovatielab 'anders organiseren' krijg je de kans om
met collega's even de tijd te nemen om te reflecteren over je organisatie. Je leert er bovendien in 4 dagen hoe ingrepen in de werkorganisatie winst opleveren.
En meer: je krijgt de kans de
verandering concreet uit te werken. Er wordt ruim aandacht besteed aan de specifieke uitdagingen van de deelnemende bedrijven en je kan hierbij rekenen op de
hands-on advies van de begeleiders.
De uitwisseling met de andere deelnemers werkt verrijkend.
DOELGROEP
We beogen deelnemers die een goed zicht hebben op het reilen en zeilen van de organisatie en die mee aan het stuur staan om veranderingen te onderzoeken, te plannen en te realiseren. We raden aan om met 2 of meer sleutelpersonen (bedrijfsleider, productiemanager, HR ...) uit het bedrijf deel te nemen. Op deze manier worden de neuzen in gelijke richting gezet en vergroot het draagvlak voor de verandering.
PROGRAMMA
Het innovatielab bestaat uit 4 interactieve dagen, die vertrekken vanuit een integrale visie op organisaties: het organisatiecanvas van Workitects. Er wordt hierbij zowel gekeken naar de hardere als zachtere kanten van een bedrijf: naar structuur en processen, maar ook naar mens en cultuur.
Meer info via deze link: Innovatielab: anders organiseren | Workitects
Dag 1 - 24/10/2024 (9u30-16u30) – uitdagingen van wendbaarheid en werkbaarheid organisatiecanvas als denkkader vertrekken vanuit visie
Dag 2 – 14/11/2024 (9u30-16u30) – de organisatie ontwerpen: stromen sorteren, teams ontwerpen opdrachtbepaling van teams teams en ondersteunende diensten leiderschap delen
Dag 3 – 28/11/2024 (9u30-16u30) – samenwerken in team: randvoorwaarden voor een goede teamwerking de rol van de teamleider: van pompier naar coach werkbaar werk ontwerpen: van taakrotatie tot taakverrijking
Dag 4 – 12/12/2024 (9u30-16u30) – systemen volgen structuur: HR-systemen, indicatoren, teamborden, technologie veranderaanpak bespreken cases en actieplannen